جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در میانه تحولات جهان عرب که اردن را هم دربرگرفته‌است، روزنامه واشنگتن‌پست هفته گذشته با ملک‌عبدالله پادشاه اردن گفت‌وگویی انجام داده که خلاصه آن را می‌خوانید.

  • با این تحولات درجهان عرب به‌ویژه در مصر، شما و دیگر رهبران عرب منطقه انگار دیگر به آمریکا اعتماد ندارید. درست است؟

به‌نظرم الان دیگر همه در مقابل غرب محتاط شده‌اند. ویکی‌لیکس جایی برای اعتماد به دولت آمریکا نگذاشته چون خصوصی‌ترین مکالمات ما با آنها اکنون دیگر علنی شده‌است. بعد هم که دیدیم چطور سریع به مبارک پشت کردند. الان دیگر هر کسی برای خود مستقل عمل می‌کند و دیگر کسی با غرب هماهنگی به عمل نمی‌آورد. به همین دلیل احتمال سوءتفاهم زیاد است.

  • نظرتان درباره تحولات سوریه چیست؟

پدر من و پدر بشار اسد به سیاست عدم‌مداخله در امور داخلی یکدیگر پایبند بودند. ما هم هستیم. البته ما آماده پذیرفتن پناهجویان سوری هستیم که تعدادشان زیاد نبوده‌است. ما بسیار مراقبیم که همه کانال‌های ارتباطاتی‌مان با سوری‌ها حفظ شود.

  • یعنی با بشار اسد گفت‌وگو داشته‌اید؟

بله در این مدت 2 بار گفت‌وگو کرده‌ایم. من 2 بار مسئول دربار را به دمشق فرستاده‌ام تا با اسد گفت‌وگو کند. البته با مردم و کمیته‌های مردمی هم ارتباط داشته‌ایم. به‌نظر من اسد اصلاحاتی در سر دارد اما اینکه چطور آن را به اجرا بگذارد معلوم نیست. به‌نظر من هیچ کس پاسخی برای سوریه ندارد. همه گیج و سردرگم هستند. سوریه و آینده‌اش اکنون یک سؤال بزرگ است. البته رژیم همچنان قدرتمند است.

  • ارزیابی‌تان از وضعیت لیبی چیست؟

خوب، همه از این وضعیت حیرت کردند. البته نباید فراموش کنیم که همیشه صلح بسیار سخت‌تر از جنگ است. مشکل اصلی در لیبی الان همین دوران انتقالی است.

  • شما از طرح محمود عباس برای عضویت در سازمان ملل حمایت کردید؟

بله. آنها از سر ناامیدی است که چنین کاری کردند. مشکل این است که آمریکا براساس اولویت‌های داخلی خودش با این موضوع برخورد می‌کند. دولت آمریکا الان به خاطر ملاحظه انتخابات، می‌ترسد در روند صلح فلسطین اظهارنظر کند. این خجالت‌آور است چون الان به اظهارنظر و موضع‌گیری نیاز است.

  • تاثیر انقلاب‌های منطقه بر اسرائیل چه خواهد بود؟

بعضی با خوشبینی می‌گویند که در نهایت این شرایط برای اسرائیل خوب است! اما من با اطمینان می‌گویم این تحولات برای اسرائیل فاجعه است. دیدید که در مصر چه اتفاقی افتاد. ترکیه را دیدید که چه شد. الان اردن تنها کشوری است که برای اسرائیل مانده. به همین خاطر فشار روی ما زیاد است. احتمال زیادی وجود دارد که توافقنامه کمپ‌دیوید میان مصر و اسرائیل لغو شود.

  • به تازگی شما قرارداد اقتصادی برای کمک گرفتن از عربستان امضا کردید؟

بله. شرایط اقتصادی کشور به خاطر این تظاهرات‌ها و اعتراض‌ها وخیم شده. سعودی‌ها به کمک ما آمدند.

  • در 5سال آینده وقتی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شدید، کمک‌های دیگری هم دریافت می‌کنید. درست است؟

بله قرار است سالانه یک میلیارد دلار کمک دریافت کنیم. البته این کافی نیست و کفاف هزینه انرژی ما را هم نمی‌دهد.

کد خبر 149652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز